Flugfiske efter regnbåge

Höstbågen


En fiskedag med jobbet i en liten tjärn vid namn svarttjärnen i Grycksbo.
Helt nytt vatten för mig och förväntningarna
höga och spänningen var extrem, vad skulle jag få vara med om för fiske, är dom huggvilliga där?
Skulle jag fånga höstbågen?

Ja det återstod att se!

Väl där efter tidig avfärd hemifrån så tog jag mig en kopp kaffe och spanade utöver vattnet som låg spegelblankt, jag kunde inte hålla mig länge förens jag greppade mitt flugspö och knöt på en mummsig orange streamer.
Jag började med några kast så såg jag andra som fick fisk på drag, så jag bytte taktik och hämtade kast spöt och gjorde ett första kast, jodå andra kastet så small det till, kilos fisk som var hungrig.

Men jag har ju kärleken till flugspöt så jag greppar tag om det och ger mig inte utan att ha fångat en höstbåge med streamer. Jag stod i någon timme och kastade utan resultat.
Sen så helt plötsligt så small det till och jag fick känna det härliga gunget och adrenalinet pumpandes genom kroppen, lyckan var stor.
Det var en fin regnbåge som vägde 2 kilo och det är största bågen jag fångat på fluga.

Sen var det rätt dött något enstaka hugg blev det men det var en riktigt härlig dag fast kylan låg på
Ett måste att besöka den lilla tjärnen igen.










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Populäraste torrflugan

Kork flugor

Värme bölja och flugbindning